« شرح شهادت امام رضا (ع) در منابع اسلاميحضرت زینب(س) تا چه مدت در اسارت بودند؟ »

حجت الاسلام محمود مشایخ امام جمعه شهرستان نوشهر در جمع طلاب مدرسه علمیه صدیقه طاهره (س) ضمن اشاره به دعای ” و انته بنیتی الی احسن النیات ” در مکارم الاخلاق بیان کرد:

خداوندا! نیتم را به بهترین نیات منتهی کن. نیت به چه معناست؟ تصمیم گرفتن و عزم برای انجام کاری را نیت گویند. در معارف دینی ارزش عمل انسان به نیت اوست؛ نیت خوب باشد، عمل ارزش دارد ولکن اگر نیت پلید بود، عمل هیچ ارزش معنوی پیدا نخواهد کرد ولو در ظاهر آن عمل، زیبا و خوب باشد.

وی با اشاره به حدیث معصوم(ع): نیت مومن بهتر از عملش است و نیت کافر بدتر از عملش، افزود: در شرح این حدیث مرحوم فلسفی فرمودند: نیت مومن به این دلیل برتر از عمل وی است که در عالم خارج، عمل وی یک چیز بیشتر نیست زیرا یک مورد مشخص است ولکن نیت مانند چشمه جوشان می باشد که انتهایی برای آن نمیتوان تصور نمود. کافر، باطنش پلید است و همواره نیت شر دارد ولو در عالم خارج تنها یک مصداق بدی انجام داده باشد.

وی گفت: طبق متون دینی، عمل انسان باید خالص باشد یعنی لازمه پذیرش عمل، خلوص نیت آن می باشد.و از این سخت تر اینکه خلوص نیت در عمل، استمرار داشته باشد. نگه داشتن این خلوص در عمل، کار دشواری است. عمل خالص یعنی چه؟ امام صادق (ع) می فرمایند: عمل خالص به آن عملی گویند که توقع و انتظار تشویق از دیگران نداشته باشی و تنها خدا تشویقت کند.

وی در پایان چند مصداق از نتایج نیت خیر و شر را این گونه بیان ساختند: نتایج نیات خیر عبارتند از: زیاد شدن توفیق، افزایش رزق و روزی، زندگی طیب و پاک، افزایش دوستی. و اما نتایج نیت شر: از بین رفتن برکت از زندگی، مانع از رسیدن به آرزوها، رسیدن به کذب و نفاق.

 

   چهارشنبه 18 آذر 1394


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
حضرت زهرا (س): خدايى رَا حمد و سپاس گوييد كه به خاطر عظمت و نورش ، هر كه در آسمانها و زمين است به سوى او وسيله مى جويد و ما وسيله او در ميان مخلوقاتش و خاصّان درگاه و جايگاه قدس او و حجّت غيبى و وارث پيامبرانش هستيم.
جستجو
موضوعات
صلوات
بالابر

دريآفت كد بـالآبـر حجاب

آمار
  • امروز: 10
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 1637
  • 1 ماه قبل: 3823
  • کل بازدیدها: 119609

کد ِکج شدَنِ تَصآوير

کد ِکج شدَنِ تَصآویر