عضو ستاد ترویج احکام با بیان اینکه معنای حد ترخص با مسافت شرعی متفاوت است، گفت: احکام حد ترخص در زمانی جاری میشود که فرد قصد طی مسافت شرعی را داشته باشد.
حجتالاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفتوگو با رسا، به تبیین تفاوت حد ترخص و مسافت شرعی پرداخت و گفت: کسانی که قصد مسافرت دارند به دو گونه هستند، برخی به مسافرت میروند ولی مجموع مسیر رفت و برگشت آنها 40 کیلومتر است و به 45 کیلومتر نمیرسد و برخی هم مسافرت انجام میدهند ولی مسیر رفت و برگشت آنها حداقل 45 کیلومتر و بیشتر است.
وی افزود: افرادی که به سفر میروند ولی مجموع مسیر رفت و برگشت آنها کمتر از 45 کیلومتر است و به حد شرعی نمیرسد این افراد نمازشان کامل است و باید نماز خود را همچون وطن و شهرستان محل زندگی بخوانند.
عضو ستاد ترویج احکام با بیان اینکه افرادی هم هستند که مسافرت انجام میدهند و مسیر رفت و برگشت آنها 45 کیلومتر و بیشتر بوده و سفر شرعی انجام میدهند، اظهار داشت: این افراد به آنچه که در شرع مسافرت نامیده شده عمل میکنند و احکام نماز آنها هم متفاوت است.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [1]
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
اگر ناخن کاشته شده قابل برداشتن نبوده یا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقّت باشد و با وجود ناخن ها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست دست نباشد، مسح بر روى همین ناخنها کافى است و غسل نیز همین حکم را دارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
مانع غسل و وضو است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است.
یک انسان متشرع باید خواسته های خود را در چارچوب شرع قرار دهد و قطعا توفیق الهی بیش از آنچه داده است را عرضه خواهد کرد. لینک به سایت استفتائات
[1] . استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [1]
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
اگر ناخن کاشته شده قابل برداشتن نبوده یا ازاله آن مستلزم ضرر و مشقّت باشد و با وجود ناخن ها قدرت بر رساندن رطوبت به پوست دست نباشد، مسح بر روى همین ناخنها کافى است و غسل نیز همین حکم را دارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
مانع غسل و وضو است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
باید قبل از غسل و وضو آن چه را که مانع رسیدن آب به عضو غسل و وضو باشد جدا کرد.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر ناخن کاشته شده از نظر عقلا بخشی از بدن تلقی شود حکم ناخن اصلی را دارد ولی اگر شیء اضافه محسوب گردد و مانع رسیدن آب به عضو اصلی در وضو یا غسل شود موجب بطلان آنها است.
یک انسان متشرع باید خواسته های خود را در چارچوب شرع قرار دهد و قطعا توفیق الهی بیش از آنچه داده است را عرضه خواهد کرد. لینک به سایت استفتائات
[1] . استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.