آیه 7 سوره یونس

متن آيه : ‏


‏ إَنَّ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا وَرَضُواْ بِالْحَياةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ ‏

‏ترجمه : ‏


مسلّماً كساني كه ( به روز رستاخيز و زندگي دوباره ايمان ندارند و ) ديدار ما را انتظار نمي‌كشند ، و به زندگي دنيوي بسنده مي‌كنند ( و گمان مي‌برند كه جهان ديگري پس از اين جهان وجود ندارد ) و به اين جهان دل مي‌بندند ( و براي جهان ديگر ، تلاش نمي‌نمايند ) ، و از آيات ( قرآني و نشانه‌هاي جهاني ) ما غافل و بي‌توجّه مي‌مانند.‏


امیرالمومنین (ع) - آن که به حق دنیا را کنار گذاشته بود و زر و زیور دنیا هرگز او را نفریفت - درباره دنیای زودگذر و فریبنده چنین می فرماید: «شما را از دنیا برحذر می دارم که با هاله ای از خواهش های نفسانی، شیرین و سرسبز می نماید. خود را با نقد بودنش محبوب کرده و کالای اندکش را در دیده زیبا جلوه می دهد. در جامه آرزوها خود را می نمایاند. و به فریب، خویشتن را می آراید. شادمانی و نعمتش بر دوام نیست و از درد و اندوهش امان نتوان یافت. بسیار فریبنده و آزاردهنده و رنگ به رنگ شونده و زوال یابنده، پایان یافتنی و تباه شونده و شکمباره و مردم کُش است . . . . چه بسیار مردمی که بر دنیا اعتماد کردند و دنیا دردمندشان گردانید و چه بسیار کسانی که بر او اعتماد کردند و بر زمینشان کوبید! چه مردم پر ابهتی راکه حقیر ساخت و چه مردم پرشوکتی را که خوار کرد! . . . آیا این است آنچه برای خود برگزیده اید یا بدان اطمینان داشته یا آزمند آن گشته اید؟ بد سرایی است برای کسی که به او بدگمان نباشد یا از خطرش بیمی به دل راه ندهد. بدانید و خود می دانید که دنیا را خواهید گذاشت و از آن کوچ خواهید کرد


منبع: نهج البلاغه، خطبه 110

 

 

 

   دوشنبه 30 آذر 1394نظر دهید »

 



آیه 67 از سوره حج:


«لِکُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَکًا هُمْ نَاسِکُوهُ فَلَا یُنَازِعُنَّکَ فِی الْأَمْرِ وَادْعُ إِلَى رَبِّکَ إِنَّکَ لَعَلَى هُدًى مُّسْتَقِیمٍ »


ترجمه این آیه چنین است:


« ما برای هر امتی، آئین و شریعتی مقرّر کردیم که براساس آن عمل کنند، پس نباید در این کار با تو به ستیزه برخیزند؛ و (مردم را) به راه پروردگارت دعوت کن، که بی گمان تو بر هدایتی مستقیم قرار داری»



منظور از همه امت ها در این آیه، امت های گذشته است که یکی پس از دیگری آمده تا به امت اسلام منتهی شده است؛ نه امت های گوناگون زمان رسول خدا (ص) از قبیل عرب و عجم و روم.


جمله «فلاینازعنک فی الامر»، مشرکان و منکران دعوت پیامبر را نهی می کند از این که در عبادتی که او آورده، با او نزاع کنند. گویا کافران از اهل کتاب یا مشرکان وقتی برخی از عبادات اسلامی را می دیدند که برای آنها نوظهور بوده - چون مشابه آن را در ادیان گذشته مانند یهود ندیده بودند - با پیامبر به جدل می پرداختند که ای عبادت را از کجا آورده ای؛ در حالی که مانند آن را در هیچ یک از ادیان گذشته ندیده ایم و اگر تو که آورنده این عبادتی، واقعا پیامبر بودی، می بایست مردم خداپرست که بر ادیان گذشته اند، آن را می شناختند. خداوند در پاسخ به ایراد آنها می فرماید: هر امتی از امت های گذشته، عبادات ویژه ای داشتند که بدان صورت خدا را عبادت می کرد و بهتر از آن را می آورد؛ زیرا افکار امت های بعدی، پیشرفته تر از قبلی ها بود و آنان استعداد عباداتی کامل تر و بهتر از سابق را یافته بودند. پس دیگر معنی ندارد شما با پیامبر بجث و جدل کنید که به چه علت عبادات دین او شبیه به عبادات امت های گذشته نیست.


منبع: میزان، ج14، ص407

 

   سه شنبه 24 آذر 1394نظر دهید »

امام صادق (ع):

هر که سوره قدر را در یکی از نمازهای واجب قرائت کتد منادی ای ندا میدهد: ای بنده خدا! خداوند گناهان گذشته تو را آمرزید پس اعمالت را از سر گیر.

ثواب الاعمال، ص 124


امام رضا (ع):

هر مومنی که هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج میشود مانند آن روزی که از مادر متولد شده.

فقه الرضا، ص 70


امام صادق (ع):

هر کس سوره قدر را بر آبی بخواند و از آن بنوشد خداوند نوری در چشمان او قرار دهد.

مستدرک الوسایل، ج 4، ص 314


امام صادق (ع):

هر کس سوره قدر را هنگام خواب یازده مرتبه بخواند خداوند یازده فرشته را مامور میکند تا او را از شر هر شیطانی حفظ نماید.

مستدرک الوسایل، ج 4 ، ص 292


امام صادق (ع):


هر کس سوره قدر را شفیع قرار دهد و از درگاه خداوند درخواستی نماید خداوند شفاعتش را پذیرفته و درخواستش را اجابت مینماید. ان شاء الله


جامع الاحادیث الشیعه، ج 15، ص 126

   شنبه 14 شهریور 1394نظر دهید »

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 alse” LatentStyleCount="156″>

e="font-family: tahoma,arial,helvetica,sans-serif;">سوره مبارکه سباء

آیه شریفه 46

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا

معنای آیه:

بگو : « شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم: دو نفر دونفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید و بیندیشید ….

پیام آیه:

با آگاهی و اندیشه، در مسیر خدایی شدن، حرکت کنیم، گرچه تنها باشیم.


موضوعات: تفسیر قرآن
   یکشنبه 28 اردیبهشت 1393نظر دهید »

اعتراف سایت سعودی دباره تفسیر سوره بینه

سایت وزارت اوقاف و ارشاد عربستان سعودی وظیفه نشر  تفاسیر وترجمه های قرآن کریم را در این کشور دارد. این سایت در تفسیر خود از ایه ۷ سوره مبارکه بینه آورده است که :

{۷} إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ

یَقُول : مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ مِنْ النَّاس فَهُمْ خَیْر الْبَرِیَّة . وَقَدْ : ۲۹۲۰۸ – حَدَّثَنَا اِبْن حُمَیْد , قَالَ : ثنا عِیسَى بْن فَرْقَد , عَنْ أَبِی الْجَارُود , عَنْ مُحَمَّد بْن عَلِیّ { أُولَئِکَ هُمْ خَیْر الْبَرِیَّة } فَقَالَ النَّبِیّ صَلَّى اللَّه عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ” أَنْتَ یَا عَلِیّ وَشِیعَتک “

پیامبر(ص) فرمود: منظور از خیرالبریة، علی جان تو هستی و شیعیان تو.

 

منبع: مصاف با شیطان

   پنجشنبه 17 بهمن 1392نظر دهید »

در تاریخ 19 فروردین حجه الاسلام ابراهیم علی پور فرستاده دفتر آیت الله وحید خراسانی در جمع طلاب مدرسه علمیه صدیقه طاهره سلام الله علیها نوشهر بیان داشت:

می دانیم که سوره کوثر در شأن و عظمت حضرت فاطمه سلام الله علیها نازل شده و همچنین می دانیم که قرآن جاودانه است و اثر مستقیمی در زندگی بشر دارد و همین طور قرآن تاریخمند و تاریخی است. کلمه ابتر در سوره کوثر را هم به معنای دم بریدهمی دانیم. مخالفین سوال می کنند که با این اوصافی که بر قرآن و سوره کوثر شد و می گویید که قرآن بر قلب پیامبر نازل شده و برای تسکین دل پیامبر این سوره نازل شده، خب این سوره برای پیامبر و دخترش می باشد. برای دفاع از پیامبر بود و تمام شد و فت، من جوان چرا باید این ها را بخوانم؟؟

وی در ادامه گفت: برای جواب دادن به این افراد باید سوره کوثر را آیه به آیه تفسیر کرد.

سوره کوثر 3 آیه دارد:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطینک الکوثر

فصل لربک وانحر

ان شانئک هو الابتر

معنای تحت اللفظی آن هم به این ترتیب است:

کوثر را به تو عطا کردیم.

برای پروردگارت نماز بخوان و شتر قربانی کن.

قطعا دشمنان تو خودشان ابتر هستند.

وی در ادامه گفت: چرا خداوند در آیه اول از کلمه “اِنّا” استفاده کرده است؟ چرا از “اِنّی” استفاده نکرده است؟ جمع آورده شده زیرا برای احترام عظمت خودش و کار خودش آورده است.

“لِربک” آورده شده تا بفهماند که ما انسان ها هم تعلیم و تربیتی داریم. تربیتی که خدا، رب آن است.

“اعطیناک” آورده زیرا وقتی چیزی را عطا می کنیم دیگر توقع برگشت آن را نداریم.

لغت “کوثر” را معنای زیادی کردند ولی معنایی که به این سوره می خورد: خیر کثیر است.

وی در ادامه گفت: ابتر: دم بریده، متضادش خیر کثیر می باشد. در تفسیر المیزان کوثر را خیر کثیر جاری تفسیر کرده اند. آیا نسل دشمنانت جاری هستند یا نسل خودت و حضرت زهرا؟

خداوند دو چیز را در قبال عطا از پیامبر می خواهد: 1- نماز خواندن 2- قربانی

وانحر دو تفسیر دارد: 1- شتر 2- دست ها را تا موازی گوش بالا بردن

که ما تفسیر دوم را انتخاب می کنیم یعنی نماز بخوان و دست هایت را تا گوشت بالا ببر و از دنیا ببر.

آیه آخر سوره کوثر تاکید زیادی همراه خود دارد. هم جمله اسمیه است و هم اِنّ  هم شانئک و هم ضمیر منفصل دارد.

وی افزود: خداوند به همه انسان ها ( چه کافر و چه مومن ) دو خیر داده است: 1- جان 2- نعمت.

این دو خیر زمانی کثیر می شود که جاری اش کنیم.

خیر کثیر جاری چه می تواند باشد؟ صدقات. صدقات یعنی چه؟ یعنی نشستن در جلسات مذهبی و برای اهل بیت، فرزند صالح به جامعه تحویل دادن.

وی خاطر نشان ساخت: پس این سوره مختص به زمان پیامبر، پیامبر و دختر او نیست بلکه هزاران درس به انسان های همه زمان ها می دهد و عظمت زنان و دختران را ثابت می کند.

   دوشنبه 26 فروردین 1392نظر دهید »

1 2

فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
حضرت زهرا (س): خدايى رَا حمد و سپاس گوييد كه به خاطر عظمت و نورش ، هر كه در آسمانها و زمين است به سوى او وسيله مى جويد و ما وسيله او در ميان مخلوقاتش و خاصّان درگاه و جايگاه قدس او و حجّت غيبى و وارث پيامبرانش هستيم.
جستجو
موضوعات
صلوات
بالابر

دريآفت كد بـالآبـر حجاب

آمار
  • امروز: 4
  • دیروز: 4
  • 7 روز قبل: 126
  • 1 ماه قبل: 642
  • کل بازدیدها: 114370

کد ِکج شدَنِ تَصآوير

کد ِکج شدَنِ تَصآویر